Webáruház Készítés Árak, költségek 2023-ban

A webshopok/webáruházak egyre népszerűbbek, és 2023-ban még inkább elterjedtek lesznek. Ennek több oka is van, ami miatt minden terméket értékesítő cég és vállalkozás számára ajánlott lenne, hogy saját webshopot nyisson.

Na de mik is ezek:

  • Az egyik legfontosabb ok, hogy az online boltok segítségével sokkal több emberhez juthat el a terméked egy hagyományos értelembe vett bolthoz képest. A világháló lehetőséget biztosít az vásárlók számára, hogy bárhonnan, bármikor megtekinthessék és megrendelhessék a termékeket.
  • Emellett a webáruházak lehetővé teszik a vállalkozók és számára, hogy könnyen nyomon követhessék az értékesítési adatokat, és így pontosabban meghatározhassák a piaci igényeket. A webshopok segítségével a vállalkozók számára lehetőség nyílik a célzott marketingre és a többletbevétel miatt akár a termékek fejlesztésére is.
  • Végül, de nem utolsósorban az online boltoknak köszönhetően a vállalkozók számára lehetőség nyílik a költségek csökkentésére is. A webshopok üzemeltetése jóval olcsóbb, mint a fizikai boltok üzemeltetése, és ezáltal a vállalkozók több profitot tudnak realizálni.

Milyen opcióid vannak, ha webáruház készíttetésre szánod magad?

1. Bérelhető rendszerek:

1.1: Shopify bérelhető webáruház

A Shopify a bérelhető webáruházak királya. A kanadai fejlesztésű Shopify webáruház platform világszerte nagyon népszerű, több mint 1.000.000 webshop működik a rendszer alatt. A Shopify egyik legnagyobb előnye a skálázhatósága és egyszerűsége. Ez lényegében annyit jelent, hogy bármilyen tudással elkezdheted használni, és az előfizetésedet is skálázottan bővítheted különböző applikációkkal, igényeid szerint.

A Shopify hátránya, hogy a nyugati piacra készült, így hivatalos magyar nyelvű supportot nem kapsz hozzá. A sablonok egy szint után nehezen variálhatóak, az extra igények lefejlesztése komoly fejlesztői tudást igényelhet, és az app storeban sincs túl sok magyar applikáció.

Egy Shopify webshopot tanulással, utánjárással magad is összepakolhatsz alapszinten, akár teljesen zéró fejlesztői tudással is. Ha nincs időd, energiád a webáruház készítésével foglalkozni, akkor a Shopify webshop készítési árak nagyjából 450.000-tól indulnak itthon. Fontos megjegyezni, hogy a munkadíj.

1.2: Shoprenter bérelhető webáruház

A ShopRenter egy magyarországi webshop motor, amelyet egy debreceni székhelyű cég fejleszt. Nagy tudása és fejlettsége miatt nagyon hasonló a Shopify-hoz, és egyre népszerűbb Magyarországon. A ShopRenter legnagyobb előnye, hogy magyarok készítik, hazai piacra, így könnyedén összekapcsolható a legismertebb webshop működéséhez szükséges rendszerekkel (pl.: szamlazz.hu, billingo, otp simple, barion, stb.), és a supportot is magyar nyelven érhetjük el. A ShopRenter is képes kezelni a több tízezer termékből álló készleteket, és az előfizetés csomagjai is skálázottak.

A ShopRenter legnagyobb hátránya a Shopify-hoz képest, hogy bonyolultabb, zártabb és nehezebben tanulható rendszer, emiatt magasabb szaktudás szükséges a használatához. A ShopRenter gyenge sablonokkal rendelkezik a Shopify-hoz képest, így kezdésként szakértő segítségére van szükség a webáruház megjelenésének tervezéséhez. A webshop készítés ára a ShopRenter csapatával dolgozva milliós nagyságrendben indul, míg külsős csapattal dolgozva 400.000 Ft-tól. Természetesen saját magad is összeállíthatod a webáruházat szakértői segítség nélkül, ebben az esetben csak a havidíjukat kell kifizetni.

1.3: UNAS bérelhető webáruház

Az UNAS bérelhető webshop rendszer immár évek óta népszerű Magyarországon, 2004 óta fejlesztik. Az UNAS a legnépszerűbb bérelhető webshop rendszer Magyarországon, ami a könnyen kezelhetőségének és a megfelelő árazásának köszönhető. Az UNAS webshop rendszere könnyebben kezelhető, mint a legnagyobb riválisa, a ShopRenter. Az UNAS webshop rendszer design sablonjai vizuálisan elmaradnak a Shopifytól, de ez egy megfelelő fejlesztői csapat segítségével korrigálható.

Egy UNAS webshop kifejezetten jó választás lehet induló, kezdő, kicsi, közepes webshopok esetében, hiszen a megfelelő utánjárással, tanulással saját magad is összepattinthatod a webáruházad. Ha komolyabb szintekben gondolkozol érdemes fejlesztő csapatot keresni hozzá, az UNAS webshop készítés árak nagyjából 250.000 Ft-tól indulnak a piacon.

2. Nyílt forráskódú webshop rendszerek:

A nyílt forráskódú webáruházakat saját szervereden, vagy a cloudban is tárolhatod. A nyílt forráskódú e-kereskedelmi platformok előnye, hogy a kódjuk és felületeik módosíthatóak, bővíthetőek megfelelő szakértelemmel. A nyílt forráskódú webshop megoldások általában minden árkategóriában elérhetőek, a pár százezer forintos induló ártól kezdődően akár a többmilliós nagyságrendekig.

Az egyik legnagyobb előnye a nyílt forráskódnak, hogy minél népszerűbb egy webshop motor, annál több kiegészítőt és segítséget találsz a felmerülő problémák megoldására. Hosszútávú üzemeltetése olcsóbb, a webáruház üzemeltetése közben felmerülő igények egyedi fejlesztése. Az egyik legnagyobb hátránya, hogy rosszul választott webshop rendszerrel és fejlesztő csapattal hatalmas anyagi és mentális károkat okozhatsz.

Nézzük át röviden a legnépszerűbb nyílt forráskódú webshop motorokat, valamint a hozzájuk tartozó költségeket és kalkulálható webshop készítés árakat:

2.1: WooCommerce Webshop motor

Ez csupán személyes vélemény, de a WordPress + WooCommerce kombó a lehető legütősebb abban az esetben, ha induló vagy több (vagy akár több tíz) millió forint tőke hiányában van egy cég.

A WooCommerce egy nyílt forráskódú e-kereskedelmi platform, amelyet a WordPress bővítményként lehet használni. Segítségével a WordPress weboldalunk e-kereskedelmi funkciókkal látja el, így webáruházak üzemeltetésére alkalmas. A rendszer nagyon népszerű Magyarországon is, mert a fejlesztési költségét tekintve kifejezetten kedvező árúnak számít, mégis sok funkciót kínál. A legnagyobb előnye a szinte végtelen támogatottság. Rengeteg fejlesztő és fejlesztő cég dolgozik WordPress és WooCommerce-hez szükséges bővítmények fejlesztését, létrehozásán. Épp ezért, amikor egy új funkciót szeretnénk webshopunkra, nagyvalószínűséggel az már megvásárolható pár tíz dollárért vagy talán még ingyen is.

A WooCommerce másik nagy előnye, hogy ingyenes és gyorsan integrálható, így azoknak ajánlott, akik alacsony költségvetésű megoldást keresnek, ideális megoldás. A WooCommerce legnagyobb hátránya, hogy magas erőforrásigénye van. Ez egy kellő hozzáértéssel rendelkező szakértő cég kezében nem okoz problémát.

A WooCommerce webshop készítés ára rendkívül alacsony, pár százezer forintos összegből találhatsz low-budget webshop készítőket. Ebben az esetben nagyon fontos a megfelelő kivitelező kiválasztása, hogy ne tűnjön el pár hónap múlva.

Ezzel kapcsolatban érdemes a referenciákat átfutni, illetve beszélgetni a kivitelezővel. Fontos az egész weboldal és webáruház készítésre úgy tekinteni, mint egy hosszútávú EGYÜTTműködést. Ez értelemszerűen egy olyan emberrel, aki semmilyen szinten nem szimpatikus Neked, nem fog működni. Bár főként a teljesítmény és a tudás fontos, ettől függetlenül igenis fontos az emberi tényező.

2.2: Magento webáruház motor

A Magento az egyik legtekintélyesebb és legismertebb nyílt forráskódú webshop motor az e-commerce piacon. Az alaprendszer ingyen elérhető és szabadon fejleszthető, és nagyon sok e-kereskedelmi funkciót tud megoldani. A Magento a nagyon nagy cégek számára ideális, mert nagyon erőforrás-igényes és szakértelmet igényel, így a fejlesztése és a fenntartása is komoly költségekkel jár. Ha kezdő vagy, vagy kicsi vagy közepes méretű webshopot szeretnél, akkor nem érdemes ezzel a rendszerrel foglalkozni. Egy Magento webshop elkészítése több millió forintba kerül, a fenntartásának és fejlesztésének költségei pedig több százezer forintot is elérhetnek havonta.

De persze vannak olyan esetek is, amikor egy Magento webáruház készítése a legjobb választás. De kifejezetten kevés magyarországon üzemelő webshop számára szükséges.

2.3: PrestaShop webshop motor

A PrestaShop egy nyílt forráskódú e-kereskedelmi webáruház motor, amely az Open Software License 3.0-s verziója alapján jelent meg. A moduláris felépítése miatt hasonlít a Magento-hoz, de jóval gyorsabb. A PrestaShop több mint 60 nyelven elérhető, és főleg Európán kívüli országokban vált népszerűvé, Magyarországon is van egy szűk, de aktív közössége. A legnagyobb hátránya a támogatottság hiánya és a bonyolult adminisztrációs felület. A PrestaShop webshopot létrehozhatsz már pár százezer forintból, de ha szakembert fogadsz, akkor a költségek emelkedni fognak.

2.4: OpenCart webshop rendszer

Az OpenCart egy nyílt forráskódú, modul alapú webáruház rendszer, amely gazdag funkciókkal és könnyen kezelhető adminisztrációs felülettel rendelkezik. Az OpenCart alaprendszere nem olyan robusztus, mint a Magento, egyszerű MVC alapra épült. A felület könnyen kezelhető, jól kezeli a többnyelvűséget és az árfolyamokat is. A hátránya, hogy a hozzáadott sablonokat nehéz testreszabni, gyenge a menükezelés és sok terméknél szeret belassulni. Az OpenCart webshop készítés ára elérheti a pár százezer forintot, és leginkább induló kis és közepes webáruházak esetében lehet jó választás. Magyarországon pár százezer forinttól már lehet találni profi fejlesztő csapatot hozzá.

Ingyenes Webshop motor

Na ez egy gyakran félreértett téma. Azért, mert maga a webshop motor ingyenes, attól függetlenül nem értéktelen. A másik félreértés pedig, hogy miért kerül több százezerbe/millióba egy ingyenes webshop motoron elkészített webshop.

Nos, az valóban igaz, hogy az alapja a webshopnak nem kerül pénzbe, viszont mire abból működőképes webshop lesz, az rengeteg munkával jár. Persze, ha van elég affinitásod, kedved és időd hozzá, elkészítheted magadnak is.

Összegezve; mennyi az annyi?

Tapasztalatunk szerint itthon az, aki webáruház készíttetésbe vágja a fejszéjét, annak a beugró költség 450.000Ft-tól indul. Ez a gyakorlatilag egy alapvető sablonos megoldás, kifejezetten kevés funkcióval.

Fontos hozzátenni, hogy ettől függetlenül találkozni fogsz egyéb, a fejlesztésen kívüli díjakkal is. Na de mik is ezek?

  • Domain + Tárhely
  • Webáruház karbantartása / havidíj
  • GDPR dokumentumok
  • Számlázóprogram
  • Futárszolgálat
  • Online fizetési kapu
  • Adók, adminisztratív terhek (adott esetben engedélyek is)
  • Termékfeltöltési díj
  • Marketing költségek
    • SEO
    • Hirdetéskezelési költség
    • Hirdetési költségek
    • Szövegírás
    • Fotózás

Domain + Tárhely Webshophoz

Összességében nem meghatározó összeg az eddigi költségekhez képest. Egy minőségi tárhely éves díja 10-25.000Ft. A domain a végződéstől függ, de kb. 2500Ft-os költséget jelent.

Webáruház karbantartása / havidíj

Rendszertől függ ugyan, de kb. 15-25.000Ft-tól indul egy nyílt forráskódú webshop esetén. Ez az összeg inkább a WooCommerce, Presta Shop és az Opencart-ra vontakozik, a Magenta pl. ennek a többszörösét jelenti.

Persze, a bérelhető webshopok kapcsán, ha a karbantartás nem is, de a bérleti díj fennáll. Ez szolgáltatótól és csomagtól függően 2500-40.000Ft.

GDPR Dokumentumok Webshopra

Ezekre a dokumentumokra a jogi szabályozások miatt van szükség. Pontosabban nem mennék bele, mivel nem vagyok jogász. Ezen a ponton alapvetően két opciónk van. Csináltatunk egy ilyen dokumentumot, teljesen személyreszabva, általában több százezerért. A másik opció pedig, hogy úgymond béreljük ezt a dokumentumot. Erre a legmegfelelőbb alternatíva a Fogyasztóbarát, aminek az éves díja 25.000Ft+ÁFA.

Számlázó program összekötése Webshoppal

Ez persze kényelmi funkció ugyan, de ha nem akarod egyesével megcsinálni, kinyomtatni és berakni a csomagba a számlákat, akkor szükséged lesz előfizetésre. Ugyan a legtöbb mainstream számlázó program használata alapvetően ingyenes, de az automatikus számlagenerálásra nem képesek. Ez nyilván szolgáltatótól és a generált számla mennyiségétől függ, de éves 10-20.000Ft + ÁFA költséggel érdemes számolni.

Futárszolgálat Webshophoz

A legismertebb piaci résztvevők, mint pl. GLS, DPD kezdő webáruházak szempontjából kifejezetten drágák. Tudnak kifejezetten nagy mennyiségi kedvezményt adni, de ahhoz már több száz vagy ezer rendelést kell rajtuk keresztül lebonyolítani. Induló webshopoknak mindig a Foxpost-ot szoktuk javasolni, mivel kifejezetten olcsó és van csomagautomatájuk. Nagyon FONTOS. Azt tapasztaljuk, hogy sokkal nagyobb a visszafordulási arány azokban a webshopokban, ahol nem tudják csomagpontra/csomagautomatába kérni a webshopban leadott rendelésüket. Leadott csomagonként érdemes 1000-2500Ft-os költségekkel számolni.

Online fizetési kapu Webshophoz

Szintén kritérium már egy webshop kapcsán, hogy lehessen bankkártyával fizetni. Ezt különböző fizetési kapukkal lehet megoldani. A legismertebb hazai megoldás az OTP által fejlesztett OTP Simple Pay. Ugyan ismert, de nem feltétlen javasoljuk, mivel a webshoppal való összekötése bonyolult, és költséges, illetve a jutalékuk is magas. Amit viszont tudunk javasolni, az a Stripe, ami egy nemzetközi cég, ami kifejezetten kedvező jutalékrendszerrel rendelkeznek, főleg itt Európában. Általánosságban kifejelthető a webáruház készítésénél, hogy ezek a fizetőkapuk a bevétel 0.8-2.5%-át veszik le.

Webshop Adók, adminisztratív terhek plusz engedélyek

Ezzel kapcsolatban nagy segítségként nem tudunk szolgálni, mivel termékenként eltér a megfelelő adózási forma, és a megkövetelt engedélyek. Épp ezért webshop készítés előtt érdemes konzultálni egy könyvelővel.

Termékfeltöltési díj webshopra

Ezt teljesen megspórolhatod az elkészült webshopod esetén, ha saját magadnak töltöd fel a termékeket. Ez persze nem akadály 5-10 termék esetén. Na de amikor 5-10.000 termékről van szó, akkor nagyrészt .csv fájlként érdemes feltölteni. De ezt az excel táblázatot is le kell formáznia egy fejlesztőnek, hogy alkalmas legyen a webshopod feltöltésére. Alapvetően a webshopod termékfeltöltése esetén termékenként 500-3000Ft közötti költségre számíthatsz.

Marketing költségek webshopok számára

Ezt úgy is nevezhetnénk, hogy a “szükséges rossz”. Ugyanis vevők is csak akkor lesznek a frissen lefejlesztett webshopodon, ha organikusan vagy önköltségesen látogatókat csalogatsz az oldaladra.

Keresőoptimalizálás (ismertebb nevén, SEO)

Az organikus látogatókat keresőoptimalizálással tudod elérni. Ez lényegében megkönnyíti a keresőmotorok dolgát, amikor a találati ranglistát alkotja meg. A legtöbb webshop rendszer gyárilag tud alapvető keresőoptimalizálást segítő funkciókat, vagy akár bővítmény/applikációként. Nulla tudással túl messzire sajnos nem fogsz tudni kerülni, így mindenképp vagy beleásod magad vagy pedig megkeresel egy ezzel foglalkozó szakembert, céget. Ennek a költségét még besaccolni is szinte lehetetlen, havi tíz és százezer forint körüli összegre érdemes számolni.

Fizetős online hirdetések (másnéven PPC hirdetések)

“Önköltségesen”, tehát fizetős látogatókat Google Ads, Facebook, Instagram, LinkedIn és mostmár TikTok-on keresztül tudsz csalogatni. Ezek leginkább kattintás alapú hirdetések.

Ezt szintén megcsinálhatod saját magad számára is és akkor csak a lekattintott hirdetéseid költségét kell kifizetned. Ennek a legnagyobb hátránya az, hogy egy rosszul beállított hirdetés főként égeti a pénzt, ahelyett, hogy érdemben vásárlókat hozna a webáruházadra. Így ennek a költsége a látogatók számától és a platformtól függ. Érdemes havi 30-50.000Ft-al indulni, és szép lassan növelni a költést.

A másik opció a webshopod hirdetésével kapcsolatban, amikor nem rendelkezel elég idővel és megfelelő szaktudással a webshopod hirdetésinek beállításához, akkor keresel egy profi csapatot, akik beállítanak mindent, illetve felügyelik ezt. Ennek a költsége szintén nagy szórással rendelkezik, de munkadíjként 50-60.000Ft-tól indul plusz ugye a kattintás költései.

Szövegírás a webáruházadhoz

Érdekes szerepet tölt be az online marketingen belül a szövegírás. Egyszerre nagyon túlértékelt és alulértékelt. Ettől függetlenül érdemes számolni költségként a szövegek megírására. Erre kifejezetten árakat nem tudok írni, mivel nagy a szórás.

Webshop Termék Fotózás

Egy kiválóan megtervezett és elkészített webshophoz szükségesen a jó minőségű és témába vágó képek. Méginkább, amikor termékképekről van szó. Egy kis érzékkel, és pár ezer forintnyi felszereléssel egy okostelefon is képes szuper képek lövésére. Amennyiben nem rendelkezel sem érzékkel és idővel a webshopod termékeinek befotózására, ideális felkeresni egy fotóst. Nagyjából 1000-5000Ft-os díjazásra számíthatsz termékenként.

Mennyi idő alatt készül el?

Nos, ez nagyon sok faktortól függ. A kiválasztott platformtól, a termékek számától és a kivitelezőtől is. Kijelenthető azonban, hogy egy közepesen egyszerű webshop elkészítése esetén 3 hét és 3 hónap közötti időtartamot kell várnunk.

Összegzés

Ha végigolvastad feltűnhet, hogy jóval több költséggel jár webshopot nyitni, mint amennyit a “guruk” mondanak online. Hozzá kell tenni viszont, hogy a webshop készítésének és fenntartásának a költsége nem a semmihez képest kellene mérni, hanem egy fizikai bolt nyitási és üzemeltetési költségeihez képest. Így már viszont kijön a matek. Magára a webáruház készítésére, ha nem csinálod meg magadnak, érdemes 450.000-1.5M-et rászánni, a többi költségre pedig évente 50-500.000Ft-ot. Az webáruház elkészítésének átadása rendszertől és kivitelezőtől függ ugyan, de általánosságban, egy közepesen egyszerűnek mondható webshop elkészítésének ideje 3 héttől 3 hónapig terjed.