Mennyi idő alatt készül el egy honlap?

Tartalomjegyzet

Nagyon változatos az ügyfélköröm, azonban egy kérdést majdnem mindig feltesznek. “Mennyi idő, mire kész lesz a weboldalam?” Mit is jelent, hogy kész? A legtöbb esetben egy honlap olyan, mint egy családi ház, mindig kell valamit csinálni rajta. De tekintsük úgy a kérdést, hogy mennyi idő alatt készül el egy weblap a nulláról, egy már használható szintre, azaz lehet hirdetni. Nos ez nagyon sok tényezőtől függ, ezt vesszük végig lentebb.

Először is nézzük meg a lépéseket.

1. Az ügyfél tájékozódik a lehetőségeiről

Amikor valaki elhatározza, hogy szeretne weboldalt vagy webáruházat vállalkozásának vagy cégének, több lehetőség is felmerül. Az első és egy induló vállalkozásnál (látszólag) a legkézenfekvőbb, ha Te magad csinálod meg. A végeredmény a legtöbb esetben nem lesz az igazi, de láttunk már cégvezetőt, aki kifejezetten korrekt honlapot tudott csinálni. Ez persze mind idő, türelem, kedv és szakértelem kérdése.

A második opció, hogy egy közeli ismerősét vagy rokonát kéri meg. Vannak esetek, amikor ez egy jó döntés is tud lenni, de a visszájára is sülhet. Több olyan ügyfelünk is volt már, akinek megromlott a viszonya egy családtagjával vagy közeli ismerősével emiatt. Ez általában két okból adódik: a pénz és a hozzáállás. Mivel a hozzátartozó a piaci ár töredékét (sem) kéri el az oldal elkészítéséért, valószínüleg nem lesz annyira motivált a munka kiváló elvégzésében, a “megrendelő” részéről pedig a visszajelzés adása tud problémás lenni. Ugyanis nem elvárható egy azonos minőségű oldal, mint ha egy szakértő csinálta volna.

A harmadik lehetőség pedig, mint előbb már utaltam rá, megbízol egy szabadúszót vagy ügynökséget. Egyértelműen kijelenthető, hogy ez lesz a három opció közül a legdrágább, azonban fontos mérlegelni azt is, hogy mennyi időt és idegeskedést takaríthat meg Neked. Így azzal tudsz foglalkozni, amivel kell. A cégvezetéssel.

A első két opció nagyon sok tényezőn múlik; mennyi időt szánsz rá, mennyire értesz hozzá, stb., éppen ezért nem lehet egy örökérvényességű igazságot írni róla. így ez a cikk a harmadik eshetőséget tárgyalja ki.

2. Kivitelező keresése és ajánlatkérés

Amennyiben az ügyfél úgy dönt, hogy inkább szakemberre bízza weboldala elkészítését, szintén két opciója van;

  • Szabadúszót megbízni
  • Ügynökséget keresni

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a döntés nem feltétlen lesz kihatással a honlapod minőségére. Ugyanis fontos tisztázni, hogy a legtöbb ügynökség projektalapon dolgozik alvállalkozókkal. Így könnyen lehet, hogy az oldalad elkészítéséért szintén egy szabadúszó lesz a felelős. Mindkét kivitelező típusnak megvannak a maga előnyei és hátrányai.

Szabadúszó

Előnyök: Általában gyors teljesítési idő, kevesebb adminisztrációs idő, kedvezőbb ár, közvetlenebb kapcsolat
Hátrányok: Váratlan események, pl.: lebetegedés, szabadság esetén csúszik az átadási idő.

Ügynökség

Előnyök: Megbízható hosszantartó üzemelés, emiatt kiszámítható együttműködés
Hátrányok: Költségesebb, sokszor lassabb és összetettebb egyeztetés. (főként az ügyfél és a fejlesztő között)

2.1 Mi alapján dönts?

Az ajánlatkérésnél fontos megjegyezni, hogy a kapott ajánlatok nagyon eltérőek lesznek. Árban, tételek terén, vállalási időt tekintve, stb. Így javaslatom szerint nem feltétlen előnyös csupán árazás alapján dönteni. Érdemes mérlegelni több ajánlatot egymás mellett, tételszinten átnézni, referenciákat átnézni. Olyan apróságok is számítanak, mint pl.: telefonbeszélgetés minősége, ajánlat külleme, kivitelező weboldala. Amit azonban a legfontosabbnak tartok, hogy a szimpátia meglegyen közted és a kivitelező között.

3. Igény felmérése

Amikor beérkezik egy érdeklődés, minden esetben felmérem az ügyfél igényeit a honlappal kapcsolatban. Legtöbb esetben erre elég egy telefonos beszélgetés is. Persze ez nem mindig elegendő, olyankor egy személyes vagy online megbeszéléssel érdemes kezdeni. Fontos, hogy a weboldal készítése rengeteg tényező miatt csúszhat drasztikusan. Tapasztalatom szerint a tartalmi elemek és a visszajelzések miatt csúszik meg a folyamat. Épp ezért célszerű összegyűjteni gondolatot, tartalmi elemet a könnyebb és gördülékenyebb közös munka érdekében, ezzel felgyorsítva azt:

  • képek, szövegek, videók, stb.
  • honlap stílus elemek (színek, stílusok, esetleg betűtípusok, stb.)
  • pár weboldal, ami tetszik (lehet a konkurenciáé is)
  • domain név
  • funkciók (kapcsolati űrlap, beágyazott videók, webshop, stb.)

Persze abban az esetben sincs gond, ha ezek nincsenek meg, viszont a honlap készítés idejét erősen redukálja.

4. Árajánat küldése

Miután felmérem az igényeket a weboldallal kapcsolatban, küldök egy személyre szabott árajánlatot, aminek a tartalmi elemeit részletezem, ezt a lépést próbálom viszonylag hamar elvégezni. Ez általában 1-2 munkanapos átfutási időt szokott jelenteni.

5. A honlap látványtervének készítése

Miután az ügyfél elfogadta az árajánlatot, én a rendelkezésre álló adatokkal elkészítem a weblap látványtervét, ezt elküldöm az ügyfél részére. Azt fontosnak tartom megjegyezni, hogy miután elküldtem a weboldal látványtervét, akkor az az ügyfélen múlik, hogy mikor tekinti meg azt. Ilyenkor nem szerencsés sokat halogatni a megtekintést, ugyanis addig érdemben nem haladhat a munka.

6. Változtatások

Amennyiben vannak módosítási javaslataid, ezeket a kivitelező szívesen hallja, főleg, ha a meglátásod az oldal minőségét javítják.

Amik azonban rátehetnek az elkészítési időre:

  • a változtatási javaslatok külön, napok múlva lesznek elküldve
  • az elkészített honlapon a változtatásokat az ügyfél későn nézi meg, így későn érkezik reagálás

Persze, teljesen érhető, ha szükséged van pár napra az oldal átnézéséhez.

7. Elkészül a honlap és az ügyfél megkapja a bejelentkezési lehetőségeket

Ha mind a 6 lépés lezajlott, az ügyfél meg is kapja a kulcsrakész honlapját, annak a belépési adataival együtt.

Összegzés

A honlap készítés folyamata eltérhet, azonban nagyrészt ezekből épül fel.

Na de mennyi idő?

Akkor térjünk rá az időre. Amennyiben az összes pontnál elkerültük a hibalehetőségeket, egy egyszerű oldal elkészítése kevesebb, mint egy hét, viszont minél bonyolultabb egy honlap annál több idő. Egy üzleti weboldal elkészítése aloldal számtól függ, de nagyjából 1-4 hét között van. Egy összetettebb webshop esetében már inkább hetekről, hónapokról beszélhetünk.