Először is, miért fontos, hogy felhasználóbarát legyen egy weboldal? Nos a válasz egyszerű. Nem a webfejlesztő, online maketinges, a keresőoptimalizálás szakértő fogja használni az elkészül honlapot. Épp ezért nagyon fontos, hogy az egyből kézreálljon a végfelhasználónak.
De szedjük össze pontokban:
1. Accessibility, azaz a weboldal kezelhetősége
A weboldal kezelhetősége (mint a bevezetőbem említettem) nagyon fontos szerepet játszik a felhasználóbarát honlap kialakításában.
De mire érdemes itt gondolni?
- előképpzettségtől
- nemtől
- kortól
függetlenül is egyértelműnek kell lennie a weboldal kezelésének. Máskülönben rengeteg potenciális ügyféltől esünk el, mivel az emberek többsége otthagyja azt a honlapot, ami nehezen kezelhető.
De mit tudunk tenni ezellen? A lenti pontokban megpróbálom picit jobban kifejteni.
2. Design
Talán egyértelműnek fog tűnni, nem csak a weboldal színeire, betűtípusaira gondolok. Annál sokkal összetettebb a témakör. Alapesetben egy honlap kialakítása függ az iparágtól is, az ott megszokott “normáktól”, bevált koncenciók, mint például:
- lábléc
- fejrész
- a weboldal oldalsó sávjában esetleges reklámok
- a headerben elhelyezett menü, ami mobilos nézetben hamburgermenüvé változik
Ezeken lehet módosítani, de érdemes meghagyni ezeket a megoldáskat, mert a felhasználó tudja, hogy hol kell keresni egy bizonyos funkciónak az elérését.
3. Struktúra, avagy a honlap felépítése
A könnyen átlátható és követhető struktúra a legfontosabb irányvonal egy weboldal elkészítésénél. Amennyiben túl sok a tartalom (szöveg) egy adott oldalon, könnyen elveszíthetjük a felhasználó érdeklődését éppen ezért oda kell figyelnünk a weboldalon található szövegek helyes elosztására.
Amennyiben blogposztokról van szó, tagoljuk a szövegeket:
- bekezdésekkel
- címsorokkal
- alcímekkel
- idézetekkel
- képekkel
így könnyebb fenntartani a felhasználó érdeklődését, egyszerűbben fogyaszthatóvá tesszük számára a tartalmat.
4. Navigáció
Mint az előbb említettem, nagyon fontos egy könnyen követhető és értemlezhető struktúra.
Mit is jelent ez a gyakorlatban a honlap navigációs fülénél?
- Logikus kategorizálás a menünél (például: nem tesszük bele a termékek kategóriájába a kapcsolati oldalt. Senki sem találná meg rendesen, így gondot okozna a felhasználó számára eljutni a honlap kapcsolati oldal részére.
- Mobilon érdemes a navigációs sávot külön elkészíteni, a legelterjettebb megoldás az, úgynevezett “hamburger menü”. Miért is hamburger? Mert 3-4 vízsintes vonal van egymáson, épp, mint egy hamburger. Ez is egy kól bevállt konvenció.
5. Reszponzív/Adaptív honlap megjelenés
Ezt ugyan 5. helyre tettem a listában, azonban 2020-ban ennek az egy pontnak kéne elfoglalnia az első 10 helyet is. Nem lehet hangsúlyozni mennyire fontos, hogy minden készüléken korrektül megjelenjen egy honlap, ugyanis az emberek nagytöbbsége már a mobilján keresztül böngészi a web-et.
Azonban én még mindig úgy látom, hogy több cég nem tudtam megugrani ezt a lépést. (2012 óta kb.) Szerencsére a legtöbb ügyfelem már a megkeresésnél leszögezi, hogy számára csak a reszponzív/adaptív webdesign megfelelő, ami szuper. Jó látni, hogy egyre több cégvezető tudatosan szeretné a honlapjukat “megépíttetni”.